Tiletum

Uitgever:Board and Dice
Genre: area control, traveling,
Spelers: 1-4
Duur: 90 minuten
Leeftijd: 12+

In Tiletum ga je op pad om kerken dorpen te bouwen. De combinatie hiervan levert je punten op aan het eind van het spel. maar ook tussendoor zijn er punten te verdienen in de steden, maar daarvoor dien je wel in de stad aanwezig te zijn. Dus je zult moeten kiezen om tijdig te gaan reizen en te bouwen of blijf je in de buurt en scoor je iedere ronde punten? Een goede planner kan het zelfs beide. Succes met je reis door langs Tiletum en zijn omliggende steden.

Op het speelbord zien we een stuk europa met daarop diverse plaatsen. Bij deze plaatsen kan gebouwd worden aan kerken of er kan alleen een huis gebouwd worden. Verder heeft ieder speler zijn eigen bordje met daarop ruimte in huizen voor bewoners en een plek voor contracten. Iedereen heeft 2 huizen en 2 pilaren bij de start van het spel. Verder heb je een architect en een verkoper in kleur. Deze starten beide in tiletum (Tielt) op het bord. Vanuit daar kan de reis beginnen.

Voor de ronde begint worden de dobbelstenen gerold en bij het rad gelegd met dezelfde waarde. Die bepalen nu de beschikbare acties voor deze ronde. Zo heb je keuze om met je architect of je koopman te reizen, Hierbij is iedere stap 1 actie. Onderweg kun je dan huizen of pilaren bouwen. Ook dat kost 1 actie. Door het bouwen kun je bonuskaartjes verdienen die op het veld liggen en leveren vaak een extra actie op. Zodra je in een stad een pilaar hebt gebouwd, mag je ook de kerk mee bouwen in de stad. Dat kost het aantal stenen op het kostenplaatje.

2 andere mogelijkheden zijn om contracten of karakters te kopen. Contracten vervul je door de benodigde grondstoffen in te leveren en ook voor personages heb je die nodig. Deze kun je dan later weer in je huizen plaatsen, waardoor je nieuwe huisjes vrij kan spelen en die kan gaan plaatsen op het bord. Pilaren speel je vrij door contracten te vervullen en op je bord te plaatsen.

Door het kiezen van de dobbelsteen bij de actie en zijn kleur bepaal je ook meteen hoeveel grondstoffen ej krijgt, De waarde van de dobbelsteen levert je het aantal grondstoffen op van die kleur en haal de waarde van 7 af en je hebt het aantal actiepunten van die actie. Haal je bijvoorbeeld de gele twee bij reizen, dan krijg je slechts 2 graan, maar heb je wel 5 actiepunten om te reizen en te bouwen.

Voor ieder spel begint worden er 4 steden hun hun voorwaarde willekeurig neergelegd boven aan het bord, zo kun je al zien waar er per ronde punten worden gescoord. Op het wiel zitten ook nog 2 andere acties, het koningsspoor, waarbij je startspeler kan worden en de joker keuze, dan kies je willekeurig een actie uit. Uiteraard kan er alleen de actie worden gekozen als er dobbelstenen liggen, dus ook dat kan de plannen van jou in de war gooien.

Ons oordeel: Tiletum ziet er moeilijk uit, maar eenmaal aan het spelen zul je zien dat de regels snel te leren zijn. De steden waar je punten haalt zijn ieder spel anders en ook de voorwaarde om punten te halen veranderen elk spel. De kerken blijven uiteraard wel op hun plekken liggen, maar de kosten om te bouwen zijn ook steeds wisselend. Doordat alle opties steeds anders zijn is geen een spel hetzelfde en zul je nooit een vaste strategie kunnen toepassen. Steeds moet je uitzoeken wat het beste werkt. Daarbij zijn ook de gegooide dobbelstenen van belang, want die bepalen welke actie je kan doen. Kortom, geen standaard spel en daar houden we van.

Cijfer (1-5): 5

Vergelijkbare berichten