In dit coöperatieve spel probeer je de meest belangrijke schat van Avel te beschermen tegen het kwaad. Je verslaat monsters om je uitrusting te kunnen uitbreiden, ontdekt het land om gewonnen goud te kunnen inruilen en je bereid je voor op het gevecht tegen het Beest.
Chronicles of Avel begint met het creëren van een karakter. Je hebt hierbij de mogelijkheid om zelf je karakter in te kleuren, een wapen te verzinnen en een naam, maar mocht je niet al te creatief zijn, kun je het ook achterwege laten en met een blanco schets, spelen. Het speelveld wordt opgezet met 3 open tegels en een deel gesloten tegels die nog ontdekt moeten worden en iedere speler krijgt 5 hartjes, 1 geld en trekt 1 stuk uitrusting uit de zak. Deze laatste past precies in de uitsparing van je spelersbord (of later in het spel in je rugzak)
Langs het speelveld loopt een tijdsspoor met verschillende maanstanden. hierop ligt een fiche wat de ronde aangeeft. Elke speler heeft 2 acties in elke ronde:
– 1 Stap lopen of ontdekken
– Een tegelactie gebruiken
– Een monster bevechten (je mag 3x vechten in 1 actie)
– uitrusten en 2 gezondheid terugwinnen
Na elke ronde verschuift het rondefiche 1 plek en worden óf de monsters aangevuld, óf krijgen de spelers een gezondheid (hartje) terug.
De monsters die in het spel zitten, doen uit zichzelf niets en blijven de eerste 10/12 rondes (afhankelijk van het aantal spelers) netjes op hun plek. Je kan ze zelf aanvallen, maar er gebeurt niets als je toevallig bij een monster op een tegel staat. Je wil deze monsters wel verslaan, want zo kun je goud en uitrusting verzamelen. Dit heb je hard nodig om de muren van je kasteel te versterken, portals waar nieuwe monsters doorkomen dicht te zetten en vallen te plaatsen voor het Beest dat komt, wanneer het rondefiche het eind van het spoor heeft bereikt.
Je basisuitrusting bestaat uit 2 groene dobbelstenen waarmee je kunt aanvallen of verdedigen. De monsters hebben een wisselende samenstelling van dobbelstenen, deze kun je op de fiches zien, samen met de sterkte van een monster en de bonus die hij oplevert: geld, nieuwe uitrusting of een upgrade van een bestaande uitrusting.
Wanneer je extra uitrusting vindt zorgt die meestal voor een mogelijkheid om een van de dobbelstenen opnieuw te rollen. wanneer je je uitrusting kan upgraden, komen daar ook extra dobbelstenen bij die meer schade kunnen aanrichten of je beter kunnen verdedigen. Je kunt zoveel verschillende uitrustingsstukken bij je hebben als dat je plaats hebt in je rugzak en sta je bij een andere speler op dezelfde tegel, is alles ook nog eens uitwisselbaar. Wordt je verslagen door een monster, verlies je 1 stuk uitrusting en ga je terug naar het kasteel waar het meest waardevolle juweel met helende kracht ervoor zorgt dat je gelijk weer terug in de strijd kan met weer volledige gezondheid.
Wanneer het rondefiche het einde van het spoor heeft bereikt, komt het Beest tevoorschijn. Dit is het signaal voor alle monsters om bij elke volgende beurt een plek op te schuiven in de richting van het kasteel. Heb je klemmen gezet om het Beest te vangen, dan brengen die al schade toe aan het Beest zonder dat je in de buurt hoeft te zijn. Muren helpen je kasteel eenmalig tegen een monster te beschermen, maar dan moet je toch echt aan de bak om te zorgen dat ze niet binnenkomen.
Ons oordeel: We houden van coöperatief, maar het is niet echt ons ding om zoveel door dobbelstenen te laten bepalen. We hebben het echt wel een paar keer moeten spelen om een beetje een feeling te krijgen hoe je kan winnen. Er zijn ook verschillende manieren van opzetten en spelen die het spel moeilijker kunnen maken als je de basis eenmaal onder de knie hebt. Het zelf ontwerpen en inkleuren van de karakters vond ik heel leuk, voor Patrick voegde het juist niet heel veel toe. Het is heel leuk dat alle items (schild, wapen, helm en schoenen) in je spelersbord passen en aansluiten op het karakter, maar dat zorgt er gelijk ook voor dat als je iets uit de zak trekt, je kan voelen of je een wapen, schild of iets anders vast hebt. Je zou zo dus kunnen uitzoeken wat je nodig hebt. Al zegt dit ook weer niet alles, want wat je mag herrollen of wat voor extra sterkte je krijgt, is niet zichtbaar, dus het is niet helemaal open en bloot. Toch had dit voor mij wel iets anders gemogen. Dat gezegd hebbende speelt het wel lekker vlot weg en is er genoeg variatie doordat de tegels elke keer anders liggen en je met de moeilijkheid kan variëren.
Cijfer(1-5): 3