The White Castle

(Bron: Boardgamegeek)

Uitgever: Devir Games
Genre: Dice placement
Spelers: 1-4
Duur: +/- 80 minuten
Leeftijd: 12+

In The White Castle is het de bedoeling dat jouw familie in 3 rondes zo veel mogelijk invloed gaat uitoefenen in de regio van het Witte “Himeji” Kasteel. Hiervoor moet je familie overal infiltreren. Tussen het hofpersoneel, de krijgers en de tuinmannen. Op elke plek zijn belangrijke voordelen en punten te verdienen.

Aan het begin van het spel wordt het speelbord neergelegd met random fiches op de aangewezen plaatsen. Er worden kaartjes op het speelbord gelegd met acties of voordelen die je kunt doen of krijgen en er worden 3 bruggen geplaatst. Alle dobbelstenen worden gerold en de hoogste en laagste dobbelsteen worden op de buitenste tredes van de brug van dezelfde kleur gelegd. de overige dobbelstenen van die kleur komen in het midden van de brug te liggen.

Elke speler krijgt een spelersbordje met 5 tuinmannen, 5 krijgers, 5 hofpersoneel en 2 startkaartjes. Op 1 startkaartje staan grondstoffen die je bij je voorraad mag tellen en soms een extra kaartje. Dit kaartje mag samen met je eerste startkaart (omgedraaid) onderaan je spelersbordje gelegd worden. Hier staan goederen of voordelen op die je gedurende het spel kunt activeren. Het tweede kaartje wordt open naast de rijen met familieleden gelegd.

De startspeler kiest een van de buitenste dobbelstenen van een van de bruggen en legt die op een van de vakken die met een dobbelsteen zijn gemerkt. Is de waarde van de dobbelsteen hoger dan de waarde die op het bord staat, dan krijg je het verschil in geld uitgekeerd. Is de waarde van de dobbelsteen lager, dan moet je het verschil betalen. vervolgens mag je in het veld waar de dobbelsteen geplaatst is alleen de actie uitvoeren waar een fiche voor ligt met dezelfde kleur als jouw dobbelsteen. Liggen er meerdere fiches met dezelfde kleur, mag je alle acties van die kleur uitvoeren. Pak je een dobbelsteen van de linkerkant van de brug? Dan krijg je als bonus voor het pakken van een lagere waarde wel de mogelijkheid om alle grondstoffen die achter je lantaarn liggen te mogen pakken.

Er zijn 2 soorten acties:

  1. Ontvang grondstoffen, invloed of punten. Hieronder valt ook de lantaarn actie. Wanneer je die uitvoert, krijg je alles wat je onder je bordje in de rij kaartjes hebt verzameld. Soms krijg je ook invloed, dit kan ervoor zorgen dat je startspeler wordt of blijft, maar zorgt ook aan het einde van het spel voor extra punten als je genoeg invloed behaald
  2. Zet familieleden aan het werk. Met deze actie kies je een gebied waar je medewerkers wil onderbrengen en betaalt de kosten om ze daar aan het werk te krijgen.

Zet je een tuinman aan het werk, dan moet je die betalen met voedsel. De plek waar je die tuinman neerzet bepaalt hoeveel je moet betalen, maar ook wat je krijgt. Je krijgt altijd een eenmalig voordeel wat op het kaartje staat waar je de tuinman bij plaatst. Maar dit voordeel kun je aan het einde van de eerste en tweede ronde nog een keer krijgen als er nog 1 of meer dobbelstenen zijn blijven liggen op de brugwaar je tuinman bij staat. Aan het einde van het spel levert een tuinman nog tussen de 1 en 7 punten op.

Hofpersoneel moet eerst 2 munten betalen om door de poort van het paleis te mogen lopen. Om het paleis ook echt te betreden is er meer nodig. Minstens 2 parels om een verdieping in het paleis te mogen doorzoeken en 5 parels om gelijk nog een verdieping hoger te mogen. In de kamer die je op die verdieping uitzoekt ligt een van de kaartjes die tijdens het spel al gebruikt zijn. Je mag dit kaartje pakken en op je spelersbordje leggen. Het oude kaartje draai je om en leg je bij de rij die je al onder je spelersbordje, achter de lantaarn hebt gelegd. Hierna mag je van het nieuwe kaartje een van de acties met een witte achtergrond nog een keer doen. Je uiteindelijke positie in het paleis bepaalt nog of een familielid nog 1, 3, 6 of 10 punten waard is.

Wanneer je een krijger aan het werk zet moet je metaal inleveren. Afhankelijk van hoeveel metaal je inlevert, kom je op een van de 3 velden te staan. Het fiche dat op dit veld ligt, bepaalt welke actie of acties je nog extra mag doen. Aan het einde van het spel is elk poppetje hier nog 1 of 2 punten waard voor elk familielid dat in de hofhouding van het paleis aanwezig is.

Buiten de plekken op het speelbord, is het ook nog mogelijk om een dobbelsteen op je eigen bordje neer te leggen. Hier is alleen ruimte voor een dobbelsteen met 6 ogen, Wil je deze actie graag met een lagere dobbelsteen doen, zul je dus moeten betalen. De dobbelsteen leg je voor een van de rijen met familieleden neer (op de plek die dezelfde kleur heeft als de dobbelsteen) hoe meer meeples je in die rij al hebt vrijgespeeld, hoe meer grondstoffen je krijgt. Ten slotte ligt achter de rij met meeples ook nog een kaart waarvan je de actie mag doen die in dezelfde rij ligt.

Ons oordeel: Het spel is vrij snel uitgelegd en is niet moeilijk om te spelen, maar het kost echt wel een aantal keer spelen voor je je eigen tactiek kan bepalen. Ook zijn de dobbelstenen bepalend voor wat je kan doen. Heb je geen geld en er liggen allemaal lage dobbelstenen, dan ben je verplicht om naar het veld met de put te gaan. Hier kun je met waarde 1 al terecht, dus je krijgt al snel geld als je er een 2 of 3 legt. Verder krijg je hier een bloem die je ook altijd als muntje mag inzetten (of 2 bloemen kun je inwisselen voor een willekeurige grondstof).

Gooi je alleen maar lage waardes, dan kun je wat minder en is het wat meer worstelen voor je wat kan. Met hoge waardes is het cashen en kun je veel meer. Niet iedere speler zal dat kunnen waarderen. Voor ons was het niet zo’n probleem omdat het iets is waar we allebei mee moesten werken, maar als het bij een spel met 4 spelers wat slechter uitpakt met gooien, heb je wel kans dat degene die als laatste aan de beurt is mogelijk wat achterblijft omdat alle hoge dobbelstenen misschien al weg zijn. Hierbij moet ik wel aangeven dat je bij een spel met meer spelers wel meer dobbelstenen hebt, dus die situatie is bij ons nog niet voorgekomen en zal ook wel zeldzaam zijn. Ik zou wel een huisregel instellen dat als er alleen maar enen en tweeën liggen dat je dan even opnieuw gooit om de flow in het spel te houden.

Onze score(1-5): 4,25

Vergelijkbare berichten