Footprints

Bron: (Chilifox)

Uitgever: Chilifox games
Genre: engine building, set collection, hand management
Spelers: 1-6
Duur: +/- 30 – 60 minuten
Leeftijd: 10+

Aan het einde van de IJstijd is jouw stam lekker gesetteld in een kamp, jullie zoeken wat fruit, jagen eens op een mammoet en doen af en toe eens een spelletje. Tot het ijs langzaam begint te smelten en jullie vruchtbare vallei langzaam onder water dreigt te lopen. Willen jullie niet midden in een overstroming terechtkomen is het nu zaak om je spullen te pakken en naar de hoger gelegen bergen in de verte te trekken. Hopelijk gaat het water weer zakken, maar het is belangrijk om je stam mee te nemen en je “footprints”achter te laten voor komende generaties, zodat kennis niet verloren gaat.

Aan het begin van het spel wordt het speelbord klaargelegd met daarnaast een stapel vuurkaarten en een stapel kaarten met footprints. Elke speler kiest een kleur en een Stamafbeelding, elke stam heeft zo z’n eigen specialiteiten, dus het is verstandig om te kijken wat voor voordeel je hebt bij de verschillende stammen. Elke speler krijgt een footprint kaart (zie verderop in de uitleg), een spelersbordje waarop je je verplaatsingsafstand kan bijhouden op verschillende terreinsoorten en wat fiches met gebruiksvoorwerpen, die op vaste plekken op dit spelersbord komen te liggen. Je kiest een plek om te vertrekken uit het dal en krijgt de hier bijbehorende voordelen. Ook krijgt elke speler 14 kaarten die bij je stamafbeelding horen en neemt hiervan 3 kaarten op hand.

Elke kaart bestaat uit 2 zones. Een verplaatsingszone en een ontwikkelzone. Je kiest welke van de 3 kaarten je wil uitspelen en daarbij maak je ook de keuze welke van de 2 zones je wil activeren.

De ontwikkelzone laat je ontwikkelen op je eigen spelersbordje, hierbij kun je ervoor zorgen dat je met 1 kaart langere afstanden op 1 van de 4 terreinsoorten kan afleggen. Je mag hiervoor de marker van de aangegeven kleur 1 plekke op je spelersbord vooruit zetten, soms krijg je hiervoor ook nog een extra grondstof. Ook mag je je pion nu 1 plek verzetten op het speelbord. De ondergrond is hierbij niet van belang.

Kies je ervoor om de actie uit de ontwikkelzone te spelen, dan verzet je je pion maximaal het aantal stappen dat gelijk is aan de plek van jouw marker op je spelersbord. Het terrein moet hierbij overeenkomen. Sommige kaarten geven nog 1 extra stap op een ander terrein cadeau. Hierbij maakt het niet uit op welk moment je dat terrein tijdens je wandeling inpast. Stel dat je 5 stappen (volgens je bordje) op het ijs mag lopen en 1 stap op het gras (bonus van de kaart), mag dat aan het begin of einde van je wandeling, maar je mag het gras er ook ergens tussenin stoppen: Bijvoorbeeld 2 stappen ijs, 1 stap gras, 3 stappen ijs. Gedurende je trektocht kun je onderweg nog grondstoffen oppakken, de resten van een vuurplaats doorzoeken of voetafdrukken achterlaten.

Grondstoffen die je vindt, gaan rechtstreeks je voorraad in. Deze heb je nodig om gebruiksvoorwerpen van te maken die je kunt achterlaten.

Vuurkaarten kun je aan het begin van je beurt uitspelen, samen met je stamkaart. Deze geven verschillende voordelen zoals ontwikkelen op je spelersbordje, grondstoffen, of extra beweging. Hierbij maakt het ook niet uit of je je vuurkaart inzet voor of nadat je je stamkaart uitvoert. Het laatste voordeel dat je kunt krijgen is dat je op 1 stamkaart éénmalig beide acties uit mag voeren. Ook daarbij mag je kiezen in welke volgorde je dit doet.

Wanneer je langs een voetafdruk gaat, mag je een kaart pakken. Hier staat een doel op, je mag kiezen of je deze kaart wil houden of weg wil leggen. Als je de kaart houdt en je kan op enig moment aan het gestelde doel voldoen, dan krijg je 6 punten, heb je het doel aan het einde van het spel niet gehaald, krijg je voor die kaart 3 minpunten.

Aan het einde van je verplaatsing, mag je ervoor kiezen om aangrenzend aan je pion te bouwen. Je kunt tijdens deze fase een van de attributen van je spelerstableau bouwen. Hierbij moet je de vereiste grondstoffen inleveren en je mag het fiche plaatsen. Voor elke extra grondstof van dezelfde soort, mag je je marker op hetzelfde terrein 1 stap verder zetten. Raakt het fiche bij het plaatsen vlakken waar bonussen of grondstoffen op staan, mag je die (nogmaals) pakken, zelfs als je ze al eerder in die beurt hebt gekregen. Het is ook mogelijk om een grottekening te maken, dit gaat op dezelfde manier, maar dan mag het fiche alleen in een van de grotten gelegd worden wanneer je hier aangrenzend staat. Bij elke grot ligt een fiche met een score conditie voor het einde van het spel. Kijk dus goed in welke grot jij je grottekeningen wil maken zodat je de meeste punten kan halen.

Einde van het spel: Wanneer het een speler lukt om de bergen te bereiken, wordt de ronde nog uitgespeeld en is het spel daarna ten einde. Het spel is ook afgelopen als de spelers geen kaarten meer op handen hebben. Punten krijg je voor gebouwde attributen, voor gehaalde opdrachten, je grottekening, als je de bergen hebt bereikt krijg je ook extra punten en tot slot kun je punten halen als je je je ver genoeg ontwikkeld hebt om jemarkers op een van de laatste 2 vlakken van een van de sporen op je spelersbord te krijgen.

Ons oordeel: Nikki was na 1x spelen helemaal enthousiast, maar Patrick heeft een tweede keer nodig gehad om het enthousiasme te delen. De reden hiervan is dat het spel zich echt ontwikkelt als je ermee bezig bent en je kan even een keer nodig hebben om te zien wat je nu aan het doen bent en hoe je nu alles zo goed mogelijk kunt uitbouwen. In het begin lijkt het of er veel te veel landschapstegels zijn en je dus nooit aan het einde kan komen, je hebt immers maar 14 kaarten. Maar als het spel vordert en je steeds meer kan lopen, kom je ook verder. Dit wel met de kanttekening, dat het landschap steeds verspringt en je misschien prima 10 stappen op ijs kan lopen, maar als dit overgaat in gras of rotsen, dan heb je niks aan zoveel stappen en dan kun je dus beter zorgen dat je op alle sporen langzaam vooruit gaat. Komt er niemand aan het einde voor de kaarten op zijn, is er ook nog geen probleem en het spel speelt vrij vlot weg, maar toch moet je soms goed nadenken en kan je misschien net niet wat je wil omdat je net geen goede kaart in je handen hebt om verder te reizen. Fijn is dan wel dat je je in zo’n geval wel kan ontwikkelen en in ieder geval nog 1 stap kan zetten.

Score(1-5): 4,25
Ecoscore: 3,5

Vergelijkbare berichten