Railroad Ink

Uitgever: Horrible Games en White Goblin Games
Genre: family/ roll & write
spelers: 1-6 of 1-12
30 minuten
leeftijd 8+


In Railroad Ink moet elke speler een netwerk van wegen en spoorwegen maken. Wie zijn infrastructuur het beste op orde heeft, wint het spel

Railroad Ink bestaat uit 2 verschillende versies: een rode en een blauwe variant. In elk doosje zitten:
6 spelersborden
6 stiften
4 witte dobbelstenen met wegen en spoorwegen
2×2 uitbreidingsdobbelstenen om het spel wat moeilijker te maken

Aan het begin krijgt iedere speler een spelersbordje en een stift. Voor het basisspel worden allen de 4 witte dobbelstenen gebruikt. Deze worden gegooid en alle spelers moeten de wegen van alle vier de dobbelstenen op hun bordje overnemen. Hierbij wordt genoteerd welke dobbelsteen je in welke ronde speelt. Je mag 3x tijdens het spel kiezen om een extra vakje in te vullen. De opties hiervoor staan op je bordje en er kan maar 1 extra vakje per ronde worden ingevuld.  Na 7 rondes is het spel afgelopen en krijg je punten voor elke complete route die vanaf de rand van je veld naar andere randen loopt. Ook krijg je punten voor de langste complete weg en spoorweg, voor vakjes die je gevuld hebt en die in het midden van het veld zitten. voor elke (spoor)weg die nergens eindigt, krijg je een minpunt.

Kies je ervoor om met een van de uitbreidingen te spelen, dan wordt er 1 ronde minder gespeeld. De rode uitbreiding heeft Kraters die je volgens bepaalde regels op je bord moet tekenen. Elke (spoor) weg die hierop uitkomt levert punten op.

De andere 2 dobbelstenen van de rode uitbreiding zorgen voor lava. Als je het voor elkaar krijgt om een (of meer )volledig compleet meer van lava te maken, krijg je hiervoor 5 punten per lavameer en nog eens een punt voor elk vakje waar dit meer uit bestaat. .

De uitbreiding van het blauwe doosje bevat een rivier en een meer. De rivier heeft eigenlijk dezelfde eigenschappen als de rest van de wegen. Het moet aansluiten en zo lang mogelijk zijn. Je bent niet verplicht om de rivierdobbelstenen te tekenen als je dit niet wil. De witte dobbelstenen zijn altijd verplicht. Je krijgt punten voor je langste rivier en 3 punten extra als deze rivier nog aan 2 kanten aan de zijkant van je tekenveld grenst.

De uitbreiding met het meer lijkt wat op de lava uitbreiding, maar waar de lava je wegen afblokt en blokkeert, zitten er op de dobbelstenen met het meer ook pieren waar je je weg of spoorweg op kan aansluiten. Dit houdt in dat als je meerdere wegen  op een meer kunt aansluiten ongeacht of deze gelijk zijn of niet, ze gelden wel allemaal tot 1 netwerk, waardoor je hier meer punten voor krijgt als je ze ook zo veel mogelijk met de rand van je veld kan verbinden.

Ons oordeel: We houden van Roll & write spellen, de meeste zijn makkelijk en snel uit te leggen en je kunt ze pakken als je even een kwartiertje over hebt. Vaak lijken ze wel op elkaar of borduur je voort op een eerder verzonnen spel. Je zou Railroad Ink hierin wat kunnen vergelijken met Doodle city, met dit verschil dat iedereen dezelfde dobbelstenen gebruik en iedereen zelf mag bepalen waar de wegen worden getekend. Dit gegeven zorgt er ook gelijk voor dat een spelletje een half uur duurt, want je moet er echt over nadenken waar je iets neerzet en of je je extra optie nu al gaat inzetten en welke. Ook is de prijs met € 15,00 heel goed voor watje ervoor krijgt. Voor € 15,00 extra kun je je groep nog eens uitbreiden naar 12 personen en 2 opties extra, en dan neemt het ook nog eens weinig plek in in de kast.Wij zijn fan!

Score 1-5: 4

Vergelijkbare berichten