Myraclia

Foto: Boardgamegeek

Uitgever: Rudy3
Genre: Territorium
Spelers: 2-5
Duur: 50 minuten
Leeftijd: 14+

In Myraclia moeten de spelers land ontdekken en bewerken en de speler die dit het beste doet, die wint het spel.

Voor het spel begint, krijgt iedereen een spelersbord voor zich. Dit is voornamelijk als referentie om te kijken waar je tijdens en aan het einde van het spel punten voor krijgt. Je kunt hier ook je blokjes op kwijt. Elke speler trekt eerst 2 blokjes en legt die op zijn spelersbord deze 2 blokjes bepalen de startvolgorde van de spelers. Vervolgens worden er per speler 5 blokjes getrokken en in een algemene voorraad gelegd. Deze blokjes worden op kleur gesorteerd en dan worden de kleuren op volgorde van aantal op een bord gelegd.

De spelers mogen nu bij toerbeurt een blokje kiezen, hier leg je je fiche neer en een volgende beurt mag je alleen blokjes pakken die op hetzelfde niveau of hoger liggen. Je mag je fiche wel verplaatsen naar een lager niveau, maar de speler met het fiche dat het hoogste ligt, mag de volgende fase als eerst ingaan, dus het loont soms toch om wat hoger te blijven liggen, mits er nog blokjes zijn om te pakken, want anders word je gedwongen om toch verder af te zakken. Je kunt er ook voor kiezen om te passen en niks te pakken, maar dan heb je ook minder te besteden.

Als iedereen 5 blokjes heeft gepakt is het tijd om land te gaan bewerken. Als je als eerste aan de beurt bent, mag je tot maximaal 3 tegels bewerken. Elke tegel geeft aan wat er nodig is om hem te mogen claimen en je krijgt hier punten voor en van sommige tegels kun je ook oogsten. Als een tegel een blokje voor je produceert, krijg je deze grondstof direct direct en aan het begin van elke volgende ronde nog eens. Wil je wel een tegel claimen, maar heb je nog niet voldoende grondstoffen, dan kun je de tegel reserveren en de grondstoffen die je wel hebt er vast opleggen. Voor elke grondstof die je tekort komt, betaal je een minpunt. Ben je aan het einde van je beurt niet al je blokjes kwijt? Dan gaan die in een algemene voorraad waar de andere spelers hun blokjes mee kunnen ruilen.

Aan het einde van een beurt moet de actieve speler net zoveel nieuwe tegels aanvullen als hij ontdekt heeft, zodat er voor de andere spelers ook genoeg te kiezen is. Bij het bewerken van het land wordt er ook gekeken naar de tegels die jijzelf of andere spelers aangrenzend aan de tegel hebben liggen. Er worden extra punten uitgedeeld aan de tegels die aangrenzend liggen en al zijn bewerkt. aan het einde van het spel wint de speler die de meeste punten heeft binnengehaald.

Ons oordeel: Myraclia is een spel dat niet voor niets op onze lijst voor Spiel terecht is gekomen. Je hebt dan een bepaalde verwachting van hoe het speelt en welk gevoel je daarbij krijgt, maar Myraclia heeft hierin onze verwachtingen overtroffen.

Het spel zelf is duidelijk veel getest en bewerkt, het is snel uit te leggen, toegankelijk om te spelen, maar als je gaat spelen zit er veel meer tactiek in dan je in eerste instantie zou zeggen. Zwarte en witte blokjes zijn schaars, maar wie weet kun je wel een tegel verbouwen die witte blokjes produceert. Ga je voor de zeldzame blokjes of wil je als eerste de kans krijgen om een tegel te verbouwen of reserveren? Waar leg je nieuwe tegels neer? Pak je een tegel die je gebied vergroot, of pak je een tegel met een symbool die aan het einde van het spel meer punten oplevert? Allemaal keuzes die jouw eindscore kunnen beïnvloeden.

Met de herspeelbaarheid zit het uiteindelijk helemaal goed. Wij hebben het na de eerste keer gelijk nog een keer gespeeld en inmiddels heeft het spel al meerdere keren op tafel gelegen. Dat is ook te danken aan de speelduur van nog geen uur, wat voor ons het speelplezier zeker verhoogt.

De leeftijd van 14+ Is in onze ogen wat hoog. Ik denk dat kinderen van 10 of ouder dit ook prima begrijpen.

Ons oordeel 1-5: 4,9

Vergelijkbare berichten