Cutterland

Uitgever: Hobbyworld
Genre: puzzel, ik verdeel, jij kiest
Spelers: 2-4
Duur: 40 minuten
Leeftijd: 10+

Knippen in spelmateriaal? Het gaat tegen onze natuur in, maar toch gaan we het in dit spel gewoon doen. Knip de vellen zo goed mogelijk in verschillende stukken. Maar houd er rekening mee dat het stuk dat jij graag wilt hebben, misschien ook heel aantrekkelijk is voor andere spelers en omdat de andere spelers eerst mogen kiezen, weet je nooit wat er voor je blijft liggen. Haal punten door verschillende mythologische wezens zo goed mogelijk te verdelen over jouw koninkrijk en win Cutterland.

De basis van Cutterland zijn kaarten van 3×4 vakjes groot. Uit die kaarten moet je afhankelijk van het aantal spelers stukken knippen. De stukken mogen zo groot of klein zijn als je zelf wil, als er voor elke speler maar een stuk is om uit te kiezen. (bij 2 spelers 2 stukken). Met deze stukken ga je zelf een landschap opbouwen. Hier zitten nog wel wat haken en ogen aan, want sommige wezens eten alles op wat aangrenzend aan ze zit, andere worden minder punten waard als je er meer van in je landschap hebt. Goblins zijn bijvoorbeeld weer sterker als ze met meer op hetzelfde terrein zijn en centaurs scoren punten voor elk vakje in een gebied waar ze in staan, maar dan maakt het ook niet meer uit of het er 1 of 5 zijn. Je krijgt die punten maar 1 keer.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler 3 of 4 (afhankelijk van het aantal spelers) kaarten gedekt voor zich. Wanneer je aan de beurt bent, pak je de bovenste kaart van je stapel. Het is nu de bedoeling dat je de kaart in verschillende stukken gaat knippen, zodat elke speler een stuk kan pakken. Hierbij moet je er oog voor hebben dat bepaalde wezens en bonussen misschien interessanter zijn dan andere en als je echt iets heel graag wil, is het misschien beter om een stukje van 2 vakjes te knippen en voor de andere spelers grotere stukken te reserveren, om die aantrekkelijker te maken.

Op de kaarten staan naast de verschillende wezens ook omheiningen en bruggen/hekken. Wanneer je deze bouwwerken op een van je vakjes hebt staan, krijg je gelijk de tokens die hierbij horen. Nadat alle kaarten zijn geknipt en gelegd kun je de tokens in je landschap gaan leggen. Op dat moment beslis je ook pas of je de palen wil gebruiken voor een hek of een brug. Met de omheiningen, kun je een van je wezens beschermen. Een hek leg je tussen de vakjes in en gebruik je om een stuk landschap in stukken te verdelen zodat andere dieren beschermd zijn. Een brug leg je over een vakje of open plek heen en kan helpen om meerdere stukken landschap met elkaar te verbinden.

Als iedereen klaar is, wordt er eerst gekeken welke dieren het spel niet hebben overleefd. Hier worden tokens met botten op gelegd om aan te geven dat ze niet meer meedoen met de puntentelling. Hierna wordt gekeken wat er nog over is en hoeveel punten alles opbrengt. Niet gebruikte bonussen leveren hierbij ook nog 1 punt op. Degene met de meeste punten wint het spel.

Ons oordeel: Wij moesten even een drempel over om te knippen in spelmateriaal. Maar gelukkig zijn er uitbreidingen te koop en ook kun je de stukken bewaren en als alle kaarten zijn opgeknipt, doe je gewoon de geknipte stukken in een zak en trek je daar voor elke speler een stuk uit. Het spel wordt dan wel wat minder tactisch omdat je zelf niet meer de keuze hebt hoeveel je ergens vanaf knipt, maar je zou ervoor kunnen kiezen om elke speler wat meer stukken te geven en deze achter een zichtscherm te leggen, zodat er wat meer dynamiek ontstaat. Buiten dat, hebben we ons kostelijk vermaakt met Cutterland en is het een spel wat we iedereen kunnen aanraden. Wanneer je met een gezelschap speelt dat er helemaal voor gaat, zit er echt flink wat tactiek in. Dan ga je ook echt kijken naar wat anderen hebben en en waarschijnlijk willen. Geef je ze dan wat ze willen, zodat jij krijgt wat jij wil, of geef je ze dan teveel, zodat ze er met de winst vandoor gaan? Wat ons betreft is dit in ieder geval echt een aanrader.

Onze score: 4,5

Vergelijkbare berichten