Spellenclub

Bellum Magica

Uitgever: Bleu orange games
Genre: Avontuur, deckbuilding, aanval
Spelers: 2-5
Duur: 30 minuten
Leeftijd: 10+

De strijd gaat beginnen! Er zal hard gestreden gaan worden rond je kasteel. Zorg dat je de beste strijders klaar hebt staan en val tactisch aan. Je kunt wel als eerste 10 schatkisten hebben veroverd, maar is dat ook genoeg voor de overwinning? Ga de strijd aan in dit kort, maar krachtig spel rond je kasteel.

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een kasteel en 2 van de 10 Koboldkaarten. Deze twee kaarten worden onder je kasteel geschoven en bepalen je startsterkte. Je mag ze verdelen over de 2 kanten of beide onder 1 kant leggen.
Vervolgens wordt het dorp opengelegd met het aantal kaarten wat gelijk is aan het aantal spelers en daarnaast nog altijd de taverne, nu kan het spel beginnen.

Een dag(1 ronde) is opgedeeld in een paar fase:
* Bepalen van de bende die gaat aanvallen
* Spullen verzamelen
* Troepen terughalen
* Aanvallen
* Bende uitbreiden

De startspeler gooit de dobbelsteen en dat bepaalt met welke bende er gespeeld gaat worden. Uiteraard kan de kapitein ervoor kiezen om middelen in te zetten om nogmaals te gooien, maar ook de andere spelers mogen een rondje geven(een vat rum) om de kapitein nogmaals te laten gooien.
Zodra definitief is met welke bende er gestreden gaat worden, mag iedere speler de inkomsten pakken van die bende en in zijn voorraad leggen. Vervolgens wordt er gekeken wie de meeste schatkaarten heeft bij het terughalen van de troepen en die persoon krijgt een metalen schatkist, zijn er meerdere, dan krijgen al die personen een houten kistje.

Dan is het tijd om aan te gaan vallen, je kunt het dorp aanvallen en daar gaan plunderen, maar ook het kasteel van een tegenstander kan aangevallen worden. Daar heb je dan, naast zwaarden, ook een masker voor nodig, want je wilt natuurlijk niet herkent worden. In het kasteel kun je schatkisten stelen van andere spelers en in het dorp heb ej ook de mogelijkheid om andere attributen te ronselen, zodat je in de laatste fase van de ronde weer nieuwe wezens kan toevoegen aan je bende, zodat je uiteindelijk weer sterker de volgende ronde in kan gaan.
Je hebt 2 soorten wezens; goedkope die je voorzien van basis benodigdheden en de duurdere, die je team sterker maken, maar ook je eigen kasteel verdedigen en dat zal zeker nodig zijn.

Zodra een speler na de aanvalsfase minstens 10 schatkisten heeft liggen is het spel afgelopen. Echter verschilt de waarde van de kistjes, dus het kan zijn dat je met minder kisten toch de winnaar bent van de strijd in Bellum magica.

Ons oordeel: Bellum Magica is een kort en dynamisch spel. We zijn erachter gekomen dat het verdedigen van je kasteel erg belangrijk is, anders ben je zo al je eerder gewonnen schatkisten kwijt.
De acties volgen elkaar snel op, dus downtime is er zeker niet. De keuze met welk wezen je je bende gaat uitbreiden zal het meeste tijd kosten.
Bellum magica speelt snel weg en is een leuke afsluiter na een wat zwaarder spel. Het thema is goed verwerkt in het spel en ook voor jonger kinderen is dit spel snel te leren en zullen ze er ook veel plezier aan beleven.

cijfer(1-5): 2.5 voor veelspelers, voor kinderen komt hij zeker hoger uit.

De volgende Spelavond is over:
weken
0
3
Dagen
0
6
uren
2
0
minuten
1
4
seconden
4
2