Alchemists

IMG_4295

 

Alchemists is een expertspel wat door The Game Master naar Nederland is gehaald en we hebben reikhalzend uitgekeken naar het moment dat we hem de eerste keer mochten spelen. Het spel zelf ligt inmiddels al een maandje in de kast en ik het is inmiddels 4x op tafel gekomen. Waarom dan nu pas een review? Dit omdat het spel zo veel facetten heeft dat een aantal keren spelen echt wel nodig is om goed door te krijgen wat er allemaal in zit.

Wanneer je de doos opent moet je niet schrikken van al het verschillende spelmateriaal. Een wat grotere tafel is in ieder geval wel gewenst om al deze tableaus en spelstukken kwijt te kunnen. Voor wat betreft de uitleg van het spel, bestaat het boekwerk uit 20 pagina’s. Dit lijkt wat veel maar doordat de hele uitleg volgens het thema wordt gegeven, leest dit prettig weg en helpt het (in mijn geval dan toch) om redelijk snel door te krijgen wat precies de bedoeling is en wat alle mogelijkheden zijn. Helaas is er geen korte samenvatting gemaakt, wat naar mijn idee wel nodig was. Nu ben je zeker de eerste keren bezig tijdens het spel om het boekwerk door te spitten op zoek naar de juiste informatie.

IMG_4298

Het spel zelf is verder goed uitgewerkt. Je bent een alchemist die probeert te achterhalen wat de formules zijn van verschillende ingrediënten. Door verschillende ingrediënten in je laboratorium met elkaar te mengen, kom je erachter wat de overeenkomsten (of niet) zijn. Zo kun je door logisch na te denken uiteindelijk de chemische samenstelling van elk ingrediënt bepalen. Dit klinkt redelijk simpel, maar het heeft nogal wat voeten in de aarde. Eerst moet iedereen een van de 2 toverdrankflesjes in zijn of haar kleur op het startspelerspoor zetten. Hoe hoger op het spoor, hoe meer voordeel tijdens het spel en dan ben je als eerste aan de beurt bij de verschillende acties, maar zet je je pion wat lager op het spoor en kun je hiervoor al ingrediënten en kaartjes met een ander voordeel ontvangen voor je beurt begint. Vervolgens heb je de keuze om je ingrediënten te verkopen of er drankjes van te brouwen. Deze kun je laten testen door een student of op jezelf. Hierbij moet je in de gaten houden dat negatieve drankjes nog wel eens invloed kunnen hebben op je reputatie of op de wil van een student om nog een drankje te proeven.

IMG_4299

De ingrediënten kunnen per 2 gescand worden met een mobiele telefoon als je de gratis app van het spel geïnstalleerd hebt. De app laat na het scannen alleen een uitslag zien van het element wat de beide ingrediënten gemeen hebben. Hoewel de ingrediënten verborgen voor andere spelers in je laboratorium gescand worden, is het resultaat van de deze scan op de app voor iedereen zichtbaar. Uiteindelijk moet je zoveel ingrediënten en scanresultaten combineren dat je je zeker genoeg voelt om je ervaringen met de samenstelling van een ingrediënt te publiceren. Hiermee kun je aanzien verdienen. Uiteraard is niet iedereen het met jouw bevindingen eens, dus het is ook mogelijk om elkaars publicaties later aan te vechten.

IMG_4297

Het uiteindelijke doel is om zo veel mogelijk aanzien te verdienen, maar doe je dit te vroeg in het spel, moet je in gedachten houden dat hoge bomen veel wind vangen en je reputatie extra hard weer naar beneden keldert als je een fout maakt. Wil je echter een drankje verkopen aan een reiziger, is je reputatie weer een handig voordeel, want mensen kopen nu eenmaal liever een drankje van iemand die goed bekend staat dan van een onbekende. Door dit extra mechanisme is het spel goed in evenwicht en hoewel het een eerste keer wat puzzelen was en je soms wat pech kunt hebben met de scan resultaten, is het vaak met wat logisch denken toch mogelijk om te zorgen dat je aan het einde van het spel (bijna) alle ingrediënten ontcijfert hebt. Blijf wel bij de les, want er kan ook zo een foutje in geslopen zijn.

IMG_4300

Onze conclusie: Een toppertje, zowel met 2 als met meer spelers. Behalve het missen van een samenvatting speelt het spel als je er eenmaal een beetje inkomt, best lekker weg en ik ben een groot fan van het “sudoku mechanisme” waarbij je dingen weg kan strepen en in kan vullen. Eigenlijk is er maar 1 echt irritatiepunt en dat heeft niet eens met het spel zelf te maken maar met je laboratorium (het wandje wat je scanresultaten privé houdt). De laboratoria kunnen maar op 1 manier gefabriceerd worden om ze ook nog goed in de doos te krijgen. Dit resulteert er alleen in dat de vouw van de achterwand niet in het midden zit, maar iets links van de zijkant. hierdoor is het een beetje frommelen om je laboratorium goed neer te zetten en de “kookpot” staat ook niet helemaal stabiel op de achterwand. Hoewel dit natuurlijk leuker staat, zijn er bij ons al kaartjes afgevallen en we zetten de kookpot dan ook apart op de tafel. Dan gaat het een stuk beter.

Vergelijkbare berichten