Spellenclub
Agenda
Bezoekers
Nu online: 1
Totaal: 73773
Agenda QR code

Met Onderstaande  QR code
kun je de spelavonden in ‘t Zand snel
in je smartphone plaatsen
( t/m juni 2019)

Voor PC of Mac, gebruik de volgende Link

Je kunt ons ook volgen.
RSS
Facebook

Silk

Uitgever: Devir
Genre: family-light expert/ filler
2-4 spelers
45 minuten
leeftijd 10+


In Silk zijn de spelers herders van een “kudde” zijdewormen en is het doel om zo veel mogelijk zijde te maken met behulp van zijderupsen. Hiervoor moet de natuurlijke vijand de Ookami worden vermeden en kunnen de rupsen met hulp van een herder of de herdershond (jazeker, die zijn ook hard nodig bij het hoeden van zijderupsenkuddes) bij elkaar gedreven worden.

Wat zit er in de doos:

  • per kleur: 15 zijderupsen, 1 schaapsherder, 1 herdershond, 4 zijderupsenkwekerijen en 1 puntenfiche
  • 1 grote boze Ookami
  • 2 dobbelstenen
  • 20 hekken
  • 30 tegels met verschillende landschappen
  • 4 kaarten met doelen
  • 2 spelborden

Aan het begin van het spel worden alle tegels willekeurig in een rechthoek op tafel gelegd. De Ookami komt hierbij op zijn eigen tegel te staan en de spelers mogen nu om de beurt 2 zijderupsen op 1 tegel of 1 op 2 tegels leggen. Aan het begin van het spel, moeten dit de gele tegels zijn. Deze zijderupsen zijn grote eters en er kunnen nooit meer dan 3 zijderupsen op 1 tegel staan. Als elke speler 7 zijderupsen geplaatst heeft, mag de laatste speler zijn hond, herder of een van zijn kwekerijen plaatsen. Als iedereen al zijn stukken heeft geplaatst begint het spel.

 

Tijdens een  beurt, begin je met het plaatsen van een van je zijderupsen uit je voorraad, hierna mag je 2 dobbelstenen gooien om de actie te bepalen die je mag gaan doen. De acties die je kan uitvoeren zijn:

  1.  nog een zijderups op het bord leggen; leg hierbij nog een zijderups uit je voorraad op een van de tegels
  2.  je herder of herdershond verplaatsen: Deze kunnen octogonaal verplaatst worden
  3.  een hek uit de algemene voorraad plaatsen
  4.  een kwekerij plaatsen of als alle kwekerijen gebouwd zijn land bewerken
  5. een rups laten grazen; afhankelijk van de ondergrond krijg je hier punten voor
  6. de Ookami verplaatsen.

 

Ben je het niet eens met wat je gegooid hebt, mag je altijd 1 of meer punten inleveren om de dobbelsteen 1 of meer punten omhoog of omlaag te draaien, zodat je toch de door jou gewenste actie kunt doen. Zorgt een herder of herdershond ervoor dat jouw zijderupsen van het speelveld worden verjaagd, gaan ze terug naar je voorraad. Komt de Ookami op een tegel met rupsen terecht, neemt hij ze mee naar zijn burcht. Liggen ze hier aan het einde van het spel nog in, dan krijg je hier minpunten voor. Alleen als je alle andere zijderupsen van jouw kleur op het speelbord hebt liggen, mag je de rupsen in de burcht van de Ookami weghalen, maar alleen die rupsen die je ook gelijk kunt plaatsen.

Naast het grazen en voortplanten van de rupsen, kun je ook extra punten verdienen in het spel, zo krijg je bijvoorbeeld 5 extra punten als je een omheining uit 5 delen bestaat of 10 punten als je de eerste bent die 3 tegels omheint. Het spel eindigt als een van de spelers boven en bepaald aantal punten uitkomt, als alle hekken op zijn of als alle tegels zijn leeggegeten.

 

Ons oordeel: Ons eerste spel was veel te statisch, we waren zo druk bezig met je eigen wormen, dat we er niet bij stil stonden dat je je herder moet verplaatsen om kwekerijen te bouwen en misschien ook je hond of de Ookami om te zorgen dat die zijderupsen van een andere speler van dat stukje land met heel veel punten verjaagd worden. Ook speelden we het eerste spel met 2 spelers. Speel je met meer spelers, moet je al wel meer bewegen om de lekkere stukjes grond te pakken te krijgen en te behouden.  Dan wordt het toch een wat pittiger spel wat ondanks zijn korte speelduur wat makkelijker op tafel kan worden gelegd.

Score 1-5: 3