Spellenclub
Agenda
Bezoekers
Nu online: 1
Totaal: 28617
Je kunt ons ook volgen.
RSS
Facebook182

Chronicle Games op bezoek.

Onlangs zag een nieuwe uitgever het licht en dat Chronicle Games serieuze plannen heeft, blijkt al uit het feit dat hun eerste spel “Droomhuis” rond de feestdagen al werd getipt als het beste spel om cadeau te geven. Wij hebben het spel vorig jaar al een keer mogen spelen en het is een echt familiespel, maar ook nog leuk voor de wat gevorderde spelers om op tafel te kunnen leggen om even je hoofd leeg te maken na een wat zwaarder spel.

Michiel is zo vriendelijk om op onze volgende spelavond Droomhuis te komen demonstreren en we wilden jullie graag kennis met hem laten maken. Vandaar dat we ook Michiel aan een interview hebben onderworpen.

Chronicle Games zal voor veel mensen nog niet bekend zijn. Waar komt de naam vandaan?
Ten eerste bedankt voor dit interview – erg leuk idee! Inderdaad, wij zijn zeer recentelijk begonnen, in juli 2016, met ons eerste spel dat in november 2016 pas uitkwam. We komen dus net kijken, zullen we maar zeggen!

Ergens in 2016 moest er toch echt een naam komen, en we zaten echt te zoeken naar een naam waaruit duidelijk werd dat wij voor thematische, avontuurlijke spellen stonden die een verhaal vertelden. De naam moest duidelijk maken dat wij door middel van bordspellen een nieuwe wereld wilden openen voor spelers. Op boardgamegeek.com waren er al een paar uitgevers geweest die de naam van hun uitgeverij door de mensen hadden laten kiezen en ik vond dat een erg leuk idee. Na de eerste ronde kwamen er een heel aantal leuke ideeën uit, dus laste ik een tweede stemronde in waarin er gekozen werd voor Chronicle Games – een naam die ikzelf ook mooi vond passen bij ons.

Een kanttekening is dat op het moment wij slechts Nederlandse licenties van internationale bordspellen hebben, dus dat voor de Nederlandse doelgroep wellicht een Nederlandse naam ook handig was geweest, maar uiteindelijk gaan ook wij ook internationaal stappen maken, dus dan komt Chronicle Games weer van pas.

Er zijn natuurlijk meerdere uitgevers in Nederland. Wat is jullie visie en wat kunnen we nog van jullie gaan verwachten?

Er zijn inderdaads reeds een aantal hele mooie uitgevers in Nederland en in plaats van concurreren willen wij het liefst zoveel mogelijk samenwerken om de bordspellenmarkt zo snel mogelijk zo groot mogelijk te laten worden. Onze visie is namelijk om bordspellen een reële optie te maken voor familie- en gezinsentertainment. De ‘quality time’ die gezinnen kunnen ervaren met elkaar zittend rond een tafel met een bordspel moet (weer) de gewoonste zaak van de wereld worden!

Kom je zelf ook uit de spellenwereld of heb je hiervoor iets heel anders gedaan?

Ik heb zelf altijd iets gedaan met taal – ik ben lange tijd docent Business English geweest en doe ook allerlei klussen als editor/proofreader. Wat dat betreft ben ik echt een pietje precies. Dit komt in de spellenwereld het best tot uiting in de regels van spellen en hoe die bijvoorbeeld geïnterpreteerd kunnen worden. Voor mij is het belangrijk dat de regels altijd goed ‘dichtgetimmerd’ worden zodat er geen mogelijkheid is om zaken te misinterpreteren.

Wat de spellenwereld betreft ben ik ook wel een beetje een oudgediende omdat ik als ontwerper toch een aantal jaar bij Portal Games heb geholpen om mijn spel (en andere spellen) te demonstreren en verkopen. Als ontwerper heb ik echt een heel andere kant van de spellenwereld leren kennen, en aangezien ik een fervent bordspeler ben (ik heb zo’n 450 bordspellen in mijn kast staan) en ook nog met 4 vrienden de enige Nederlandse bordspellenpodcast (Het Ludieke Gezelschap) produceer, is het denk ik ook wel gepast om te zeggen dat ik geen newbie ben in deze wereld.

Kun je in het kort uitleggen waar Droomhuis over gaat?

Natuurlijk! In Droomhuis heb je allemaal een huis gekocht en ga je het (ieder voor zich) zo mooi mogelijk ontwerpen en inrichten. De architect biedt je allemaal opties aan iedere ronde en heeft ook al wat lijntjes getekend in de tekening van je huis zodat je kunt zien waar de kamers allemaal kunnen komen. Uiteindelijk bepaalt iedereen welke kamers ze waar willen hebben (een slaapkamer boven of beneden?), hoe groot deze kamers worden (een grote keuken is wel fijn), of ze kamers überhaupt nodig hebben (een keuken? niet nodig – gewoon lekker uit eten iedere dag!), en hoe ze ingericht gaan worden (een jacuzzi in onze badkamer is wel lekker!). Aan het eind van het spel heeft iedereen hun huisje afgebouwd en ga je volgens de puntentelling kijken wie er het dichtst bij hun droomhuis komt!

En natuurlijk willen we ook wat persoonlijke vragen aan je stellen?

Natuurlijk, vraag maar raak!

Wat was het eerste spel dat je speelde?

Poeh, dat is een lastige vraag – lang lang geleden zal het wel een of andere memorievariant zijn, als kind, maar ik denk dat het eerste spel dat echt impact op mij maakte Monopolie zal zijn, hoewel ik die niet meer in mijn collectie heb.

Als je een spel opnieuw zou mogen uitbrengen, welke zou dat dan zijn?

Tjonge, nog zo’n lastige vraag. Er zijn best wat uitgevers die dit tegenwoordig doen, maar ik heb er helemaal niks mee – het liefst kom ik toch met iets nieuws! Ik denk dat ik dan zal moeten kiezen voor mijn eigen spel, Legacy: The Testament of Duke de Crecy, maar dan in een familie-vriendelijke versie.

Welk spel verlaat nooit meer je kast en welk spel raak je liever gisteren nog kwijt? (in het geval dat je geen slechte spellen in je kast hebt staan, willen we toch graag weten welk spel je echt nooit (meer) zal spelen.

In het recente verleden zou ik Through the Ages hebben gezegd, maar daar is nu dus een nieuwe versie van, dus kan de oude in principe weg. Dan zou ik nu zeggen Memoir of Descent (1e editie), beiden met alle uitbreidingen.

Welk spel mag mijn kast weer verlaten? Nou, ik verkoop rond de 40 spellen per jaar, dus dat zijn er altijd heel wat. Ik ben nu denk ik het meest teleurgesteld door een recente Kickstarter, Tiny Epic Western, dus die mag van mij weer mijn kast verlaten, wat mij betreft.

Verder hebben we natuurlijk ook voor jou wat keuzevragen:

Wijnkelder of speelzolder? Haha, ik heb zelf een speelkelder, dus dit is lastig te beantwoorden, maar alles met ‘speel’ ervoor is beter wat mij betreft.
Startspeler of extra voordeel? Dat maakt mij over het algemeen niets uit – of het spel moet toevallig niet goed gebalanceerd zijn.
Essen of Neurenberg? Neurenberg was een leuke beurs, maar het is echt voor de zakelijke kant. Wat dat betreft ben ik toch echt nog een gamer, dus doe mij maar Essen!
Expert of filler? Persoonlijk het expert spel.
Geluk of tactiek? Hoewel ik niet vies ben van een beetje geluk, hou ik toch het meeste van tactiek en strategie.

Dit waren de vragen die wij hadden, mochten jullie zelf nog vragen hebben, kun je ze eerstvolgende spelavond natuurlijk ook stellen. Mocht je het spel erg leuk vinden Michiel neemt ook een aantal spellen mee die hij op de avond zelf verkoopt.